-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/07
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:13
موضوع: نظر سوم/ نشوز/ تعریف نشوز در جلسه قبل گفتیم که بحث ما در نشوز در دو مقام است، یکی تعریف نشوز و اقوال در مورد نشوز و دیگری عوامل نشوز و وظیفه طرف مقابل. مقام اول: تعریف نشوز و اقوال آن نشوز در لغت به معنای ارتفاع است، به کسی که نشسته است و بلند می شود «نشز» گفته می شود. پس لغتة به معنای بلند شدن و تغییر موقعیت...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/06
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:11
موضوع: نظر سوم/ نشوز/ تعریف نشوز در مورد اینکه آیا حق مخصوص زن جدید، در سفر ایفاء می شود یا خیر دو قول بود. اقول: قبلا گفتیم که سفری که جزء حق قسمت حساب نمی شود، سفری است که با مشقت و زحمت باشد، حال حق مخصوص زن جدید چه اینکه غرض آن استمتاع باشد و چه اینکه انس باشد، در این سفرهای پرمشقت غرض حاصل نمی شود و جزء حق مخصوص...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/05
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:10
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله نهم در جلسه قبل وجوهی برای وجه مناقشه شرایع درآن مطلب بیان شد. یکی این بود که حرف شرایع اطلاق دارد و یا قیل می گوید که این زمانی است که به عنوان قسمت ده شب را بماند. حال مقصود ایشان در اطلاق، اطلاق عبارت «کان علیه للأخری مثلها» است و این اطلاق باید مقید باشد، جواهر به این خدشه توجه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/04
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:08
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله نهم حاصل مطلب: سابقا بیان شد که در باب قسم سه قول وجود دارد: 1- قسم از ابتداء عقد مطلقا واجب است چه زن یکی باشد و یا زنها متعدد باشند. 2- قسم، زمان شروع قسمت واجب می شود. 3- قسم با شروع قسم واجب می شود اما در صورتی که چند زن داشته باشد. مختار ما قول سوم بود، اما احوط این است که قسمت...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/1
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:06
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله هشتم بحث در مساله هشتم بود که آیا قضاء برای شبی که زن را طلاق داده، لازم است یا خیر. حال باید گفت این بحث قضاء در جایی است که قضاء امکان داشته باشد. جواهر در همین ارتباط می فرماید: «وکیف کان فمن المعلوم أن وجوب القضاء مع إمکانه وإلا فلا، کما إذا لم یبت فی لیلتها عند واحدة من الباقیات...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:05
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله هشتم از ظاهر شرایع استفاده می شود که نسبت به قضاء شبی که حق زن چهارم بود و در همان شب مرد او را طلاق داد، دو قول است. و ظاهر قواعد هم این است که فرقی نیست که طلاق باین باشد و دوباره این زن را عقد کند و یا اینکه طلاق رجعی باشد و در بین عده به این زن رجوع کند. اما شرایع این را ذکر نکرده...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/29
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:03
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله هشتم مساله هشتم: شرایع: «لو طاف على ثلاث، وطلق الرابعة بعد دخول لیلتها ثم تزوجها، قیل: یجب لها قضاء تلک اللیلة، وفیه تردد، ینشأ من سقوط حقها لخروجها عن الزوجیة». [1] می فرمایند: اگر مردی چهار زن دارد و حق قسمت سه زن را به جا آورد و نوبت به قسمت زن چهارم رسید، او را طلاق داد، بعد دوباره...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/28
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:02
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ خلاصه/مساله ششم خلاصه مسئله پنجم: 1- موضوع مسئله: ترک شبی که حق یک از زنها هست و رفتن نزد زن دیگر، که این یا بخاطر زیارت و یا به خاطر عیادت و یا بخاطر مقاربت ممکن است باشد و این هم بدون اذن زنی که شب حق اوست باشد صورت گرفته است. 2- مختار ما در زیارت این است که اگر زیارت از مقدار عادی تجاوز...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/27
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:00
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله پنجم مساله پنجم شرایع: «لا یزور الزوج الضرة فی لیلة ضرتها. وإن کانت مریضة، جاز له عیادتها، فإن استوعب اللیلة عندها، هل یقضیها؟ قیل: نعم، لأنه لم یحصل المبیت لصاحبتها، وقیل: لا، کما لو زار أجنبیا وهو أشبه. ولو دخل فواقعها، ثم عاد إلى صاحبة اللیلة، لم یقض المواقعة فی حق الباقیات، لأن...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/23
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:59
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ مساله چهارم مساله چهارم شرایع: «لا قسمة للصغیرة، ولا المجنونة المطبقة، ولا الناشزة ولا المسافرة بغیر إذنه، بمعنى أنه لا یقضی لهن عما سلف». [1] می فرمایند: اگر کسی زنی دارد که صغیره است و یا جنون دائمی دارد و یا اینکه این زن ناشزه است و یا اینکه این زن بدون اذن شوهرش مسافرت رفته است، دیگر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/22
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:58
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ معاوضه قسمت شرایع: «لو التمست عوضا عن لیلتها، فبذله الزوج، هل یلزم؟ قیل: لا، لأنه حق لا یتقوم منفردا، فلا تصح المعاوضة علیه» . [1] شرایع می فرماید: اگر زن در مقابل دادن حق قسمت خود، عوض طلب کرد، و شوهر هم عوض را پرداخت کرد، آیا این معامله صحیح است؟ بعضی گفته اند صحیح نیست، چون این حق قسمت به...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:56
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ هبه یا اسقاط حق قسمت بحث در مساله هبه یا اسقاط قسمت بود. کلام صاحب جواهر در جلسه قبل بیان شد. ظاهر این است که آنچه جواهر در این مورد که فرقی نیست بین اینکه زوجه حقش را اسقاط یا هبه کند و یا زوج این کار را کند، صحیح است و در هر دو صورت خیار برای دیگری وجود دارد. بعد صاحب جواهر فرموده که هر دو...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:55
موضوع: نظر سوم/ لواحق قسم/ هبه یا اسقاط حق قسمت گفتیم در بحث قسمت در دو مقام بحث می کنیم، یکی خود قسم که تمام شد. اما لواحق قسم: شرایع می فرماید: «وأما اللواحق فمسائل: الأولى: القسم حق مشترک بین الزوج والزوجة، لاشتراک ثمرته فلو أسقطت حقها منه، کان للزوج الخیار. ولها أن تهب لیلتها للزوج أو لبعضهن مع رضاه. فإن وهبت...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/16
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:53
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/ خلاصه خلاصه آنچه در بحث قسمت بیان شد: 1- در نظر سوم در سه موضوع بحث می شود: الف: قسم، ب: نشوز، ج: شقاق. و در قسم بحث ما در دو مقام است: الف: قسم از کدام قسم از اقسام حقوق است. ب: لواحق قسم. 16/6/92 2- در باب اقسام قسم در دو حجت بحث شد: الف: حقی که مختص به زن یا مرد است و حقی که مشترک بین مرد...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/15
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:52
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/استحباب تسویه در غیر زمان در جلسه قبل عبارتی از شرایع جا ماند که الان آن را ذکر می کنیم. دلیل استحباب اینکه مرد صبح را نزد زنی باشد که شب نزد او بوده است: روایت إِبْرَاهِیمَ الْکَرْخِی «قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ لَهُ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَهُوَ یبِیتُ عِنْدَ ثَلَاثٍ...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/13
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:51
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/ استحباب تسویه بین زوجات در غیر زمان شرایع می فرماید: «ویستحب: التسویة بین الزوجات فی الإنفاق ، و إطلاق الوجه، و الجماع، وأن یکون فی صبیحة کل لیلة عند صاحبتها، و إن یأذن لها فی حضور موت أبیها و أمها، وله منعها عن عیادة أبیها و أمها ، وعن الخروج من منزلة إلا لحق واجب». [1] می فرمایند: مستحب...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/10
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:49
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت شرایع می فرماید: «و یستحب أن یقرع بینهن إذا أراد استصحاب بعضهن». می فرمایند: اگر مردی خواست به مسافرت برود، برای بردن یکی از زنها خود، قرعه بزند. قواعد می فرماید: «و ان أراد إخراج بعضهن استحبت القرعة» می فرمایند: اگر مردی خواست یکی از زنهای خود را همراه خود به مسافرت ببرد، بهتر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/9
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:47
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت بحث در این بود که اگر مردی چند زن را با هم عقد کند نسبت به قسمت سه قول بود: 1- مرد اختیار دارد هر کدام را خواست مقدم کند. 2- قرعه می زند. 3- به ترتیب زفاف مقدم می کند. گفتیم که اقوی و احوط این است که قرعه بزند. چون خطاباتی که در بحث وجود دارد، به صورت مطلق آمده و انصراف به غیر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/8
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:46
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت فرع: قبلا گفتیم اگر مردی زن داشت و دوباره زنی گرفت، اگر باکره بود هفت شب نزد او می ماند و اگر باکره نبود سه روز نزد او می ماند. حال در این فرع گفته می شود که آیا این هفت روز یا سه روز باید پشت سر هم باشد و یا می تواند به صورت جدا جدا هم باشد؟ و آیا بین مسلمه و کافره و حره و امه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/6
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:44
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت کلام شرایع و قواعد را در جلسه قبل اشاره کردیم. جواهر [1] ظاهر کلام شرایع و جواهر را به مشهور نسبت داده است و این ظاهر این بود که اگر شخصی که ازدواج کرده و دوباره با زن دیگری ازدواج کرد که باکره است، هفت روز اول بعد از عقد مختص این زن دوم است و باید نزد او باشد و اگر باکره...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/3
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:41
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت گفتیم که زمان قسمت زن کتابیه مثل امه است و سهم قسمت او نصف مسلمان است. دلیل این تفاوت هم روایات عامه است و هم روایات خاصه که به یک مورد از روایات خاصه و دو مورد از روایات عامه اشاره می کنیم: مثل: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ «قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/07/2
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 20:40
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت گفتیم که در ماندن نزد زن سه قول است که اقوی قول اول بود که شب را بدون زیادی نزد او بماند. اما رد قول دوم -شب را بهمراه روز نزد زن باشد-: روایات این قول معارض با روایات قول اول هستند و چون مشهور به روایات قول اول عمل کرده اند، مقدم بر قول دوم هستند و در این روایات کلمه لیل بود و...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/07/1
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:31
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت اما زمان قسمت: بحث به اینجا رسید که مرد باید زمان را بین زنها تقسیم کند، حال این مرد چه زمانی باید نزد زن باشد، شب نزد این زن برود و یا شب و روز با هم است؟ و اگر شب هست، آیا همه مردها باید شب نزد زنها بروند یا فرق است بین کسانی است که شب کار می کنند و یا روز کار می کنند و اگر...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/31
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:29
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت در عبارت شرایع که در جلسه قبل نقل شد دو مطلب بیان شده است. 1-در قسمت مقاربت لازم نیست بلکه صرف خوابیدن کفایت می کند. 2-در قسمت باید شب نزد زن باشد نه روز. عبارت قواعد و تحریر و منهاج ناظر به امر اول بود و ظاهرا این امر را قبول دارند. جواهر [1] نیز تمایل به امر اول دارند که...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:28
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت بحث در این بود که شرایع فرمود که اگر کسی در یک زمان با چند زن ازدواج کرد، بعد می خواهد قسمت را شروع کند، باید قرعه بزند و به نام هر زن در آمد باید نزد او باشد یا اینکه خودش هر کدام را بدون قرعه می تواند انتخاب کند، دو قول است. بعد فرمودند برای دور بعدی، به روش دور اول عمل می...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/25
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:26
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت بحث در ادله عدم جواز ماندن بیشتر از یک شب نزد یکی از زنها بود که سه دلیل را ذکر کردیم. 4- روایاتی که قبلا ذکر شد ظهور در این دارد هر یک از زنها فقط استحقاق یک شب از چهار شب را دارد، نه بیشتر از یک شب. 5- اگر بیشتر از یک شب نزد زن بماند، زن دیگر متضرر می شود، چون اگر بیشتر نزد...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/24
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:24
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت یکی دیگر از موضوعاتی که در این مبحث باید بحث شود، زمان قسمت است. زمان در قسمت، چه مقدار است، آیا همه شب باید نزد زن باشد، یا شب و مقداری کمتر یا مقداری بیشتر؟ شرایع [1] می فرماید: « و هل یجوز أن یجعل القسمة أزید من لیلة لکل واحدة قیل نعم و الوجه اشتراط رضاهن.» می فرمایند: آیا...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/23
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:22
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت ثمره بین اینکه قائل شویم که قسمت از ابتدا واجب است یا از شروع به نسبت به یک زن، این است: از کلام بزرگان چند ثمره برای این دو قول استفاده می شود: جواهر [1] چند ثمره را بیان می کند: 1- اگر قسمت از شروع واجب شود، مطلقا قسمت برای یک زن واجب نیست، چون ابتدا و انتها معنا ندارد. اما...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:21
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت کلام در روایات قول دوم که وجوب قسمت با شروع می باشد بود. منها: «شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ یسُدُّ جَوْعَتَهَا وَ یسْتُرُ عَوْرَتَهَا وَ لَا یقَبِّحُ لَهَا وَجْهاً فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَقَدْ...
-
درس خارج فقه و اصول استاد رضازاده تاریخ92/06/19
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 19:19
موضوع: نظر سوم/ وجوب قسمت/زمان شروع قسمت آیا قسمت از زمان عقد شروع می شود یعنی از زمان عقد اگر دو زن داشت، از همان موقع قسمت ثابت می شود و یک شب باید نزد یکی و شب دیگر نزدی دیگری باشد و یا با شروع، قسمت واجب می شود یعنی بعد از عقد اگر یک شب نزد یکی از زنها رفت از همان وقت قسمت شبها بین بقیه هم شروع می شود؟ شرایع می...