-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/13
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:54
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت/نامگذاری فرزند بحث در روایات باب اسم گذاری فرزند بود که به ادامه آن می پردازیم. منها: « الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ یُغَیِّرُ الْأَسْمَاءَ الْقَبِیحَةَ فِی الرِّجَالِ وَ الْبُلْدَانِ». [1] راوی می گوید: سیره پیامبر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/13
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:51
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت/نامگذاری فرزند بحث در روایات باب اسم گذاری فرزند بود که به ادامه آن می پردازیم. منها: « الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ یُغَیِّرُ الْأَسْمَاءَ الْقَبِیحَةَ فِی الرِّجَالِ وَ الْبُلْدَانِ». [1] راوی می گوید: سیره پیامبر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/12
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:50
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بحث در اسم گذاشتن فرزند بودکه فرمایش شرایع و قواعد بیان شد که افضل اسماء چیست. تحریر هم مثل قواعد و شرایع فرموده است همچنین منهاج آیت الله سیستانی هم نظیر این بزرگواران فرموده اند. در کتاب تحریر و منهاج، جمله ای اضافه دارند و می فرمایند: « فإن ذلک من حق الولد على الوالد» و...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاری92/12/11
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:48
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بحث در مورد تحنیک بود که باید به چه چیزی باشد که در مقام دلیل به چند روایت استناد شد. منها: عن بن میثم المتقدم جلسة القبل « ...وَ دَعَا –موسی بن جعفر- بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّکَهُ بِهِ... » [1] راوی می گوید: حضرت نجمه نقل می کند که امام کاظم وارد اتاق شد و با آب فرات...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/10
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:47
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بحث در مستحب دوم و سوم بود که گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ بود. روایاتی به این مضمون که متعدد بود و بیان شد. صاحب جواهر [1] می فرماید این روایات با فتوای علماء قوی تر می شود و مفاد آن این است که اذان در گوش راست گفته می شود و اقامه در گوش چپ گفته می شود. در مقابل...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/07
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:46
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بیان شد که شرایع فرمود که مستحب دوم و سوم ولادت این است که در گوش راست بچه اذان و رد گوش چپ مولود اقامه بگویند. و گفتیم که مدرک این فتوا برخی روایات است که جواهر [1] آن را ذکر کرده است. منها: « عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/06
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:45
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت خلاصه احکام ولادت: 1-شرایع احکام ولادت را تحت دو عنوان، سنن و لواحق ولادت قرار داده اند و عنوان اول که سنن ولادت باشد را به دو قسم واجبات و مستحبات تقسیم کرده اند. 28/11/92 2- شرایع در ابتدا واجبات سنن را بیان می کنند و آن را حضور زنها در زمان ولادت قرار داده اند و گفته اند...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/05
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:44
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت در بحث گذشته معلوم شد که صاحب جواهر دو ادعا دارد، یکی اینکه غُسل مولود صحیح است نه غَسل. و دوم اینکه حال که غُسل شد، عمل عبادی می باشد و هر چه در اعمال عبادی معتبر است، در اینجا هم معتبر است. اشکال به ادعای اول: غَسل صحیح است نه غُسل، چون شستن برای تمیز شدن بچه است نه غسل...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/04
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:42
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بحث در غسل مولود و حکم آن و وقت آن بود. جواهر درباره وقت غسل مولود می فرمایند: « وفی أن وقته کما هو المنساق من النص، والفتوى والعمل حین الولادة». [1] می فرمایند: نسبت به وقت غسل مولود، از نص و فتوا و عمل زنها استفاده می شود که زمان آن، زمان ولادت است. همچنین جواهر در بحث...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:41
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت گفتیم در باب احکام ولادت بچه، هم احکام واجب داریم و هم مستحب که واجب این بود که در موقع ولادت باید زنها یا شوهرش حضور داشته باشند و غیر شوهر کسی نباید نزد زن باشد الا در ضرورت. مستحبات ولادت: مستحبات ولادت زیاد است که شرایع شش مورد را ذکر کرده است: اول: غسل مولود: جواهر [1]...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:40
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ جواز شهادت زن به تنهایی بحث در روایات داله بر قبول شهادت زن منفردا بود، که یکی از آنها در به دنیا آمدن بچه بود. و منها: عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع «قَالَ: قَالَ: تَجُوزُ شَهَادَةُ امْرَأَتَیْنِ فِی اسْتِهْلَالٍ». [1] راوی ازامام باقر نقل می کند: شهادت دو زن در استهلال (گریه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/29
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:38
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ احکام ولادت بحث در احکام ولادت بود که فرمودند که در ولادت در دو مقام بحث می شود، مقام اول احکام و سنن ولادت و قسم دوم لواحق ولادت. دیروز بیان شد که مقام اول که احکام و سنن ولادت باشد، بر دو قسم است: واجب و مستحب که دیروز بیان شد. سنن واجب در ولادت: شرایع فرمود که در وقت ولادت واجب است که...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/28
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:37
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ قاعدة الفراش بحث در قاعده فراش بود. و گفتیم که این قاعده از نظر سند مشکل ندارد و متفق علیه است و از نظر دلالت هم که دیروز بیان شد. شرائط لحقوق ولد به فراش: قبلا بیان شد که مشهور قائل بودند که لحوق ولد به فراش، سه شرط دارد: 1-مقاربت مرد با همسرش؛ 2- فرزند بعد از اقل حمل که شش ماه باشد به...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/27
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:29
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ قاعدة الفراش گفتیم که قاعده فراش قاعده مهمی است و مستند بسیاری از جاها است و ما امروز بعضی از مطالب را نسبت به این قاعده عرض می کنیم. نسبت این قاعده باید از چند جهت بحث کرد: از حیث سند، دلالت، شرایط تحقق این قاعده و مفهوم این قاعده، آثار و احکام مرتبه بر این قاعده و جایگاه این قاعده. اما...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/26
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:27
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ احکام فرزند وطی بشبهه خلاصه آنچه که در ولد شبهه بیان شد: 1-همانطور که نسب با نکاح صحیح ثابت می شود، با وطی به شبهه هم نسب ثابت می شود، و دلیل نسب در وطی شبهه، اجماع محصل و منقول است کما فی الجواهر. 10/11/92 2- برای وطی به شبهه دو مورد بیان شده است: الف: وطی زن یا کنیز دیگری با توهم اینکه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/21
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:26
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ احکام فرزند شبهه بیان شد که جواهر برای لحوق فرزند به واطی بالشبهه استدلال به روایات و اجماع محصل و منقول کرد. منها: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع «فِی رَجُلٍ تَزَوَّجَ جَارِیَةً عَلَى أَنَّهَا حُرَّةٌ ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ فَأَقَامَ الْبَیِّنَةَ عَلَى...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:25
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ احکام فرزند کنیز بحث در احکام لحوق ولد به مرد بود که گفته شد در سه جهت بحث می شود: جهت اول: ولد موطوئه به عقد که بحث تا اینجا نسبت به این جهت بود. جهت دوم: ولد موطوئه که محل ابتلاء نیست و فقط عبارت شرایع را ذکر می کنیم. شرایع می فرماید: «أحکام ولد الموطوءة بالملک: إذا وطأ الأمة، فجاءت به...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/19
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:24
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ الحاق بچه متولد بعد از طلاق بحث در این بود که اگر مردی با زنی زنا کرد و این زن حامله شد و بعد با همین زن ازدواج کرد و زن فراش مرد شد و بچه به دنیا آمد، حال این بچه به مرد ملحق می شود یا خیر؟ عبارتی در جلسه قبل بیان شد. حاصل مطلب: ملاک لحوق ولد به زوج انعقاد نطفه بچه در فراش است نه اینکه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/16
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:23
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ الحاق بچه متولد بعد از طلاق الحاق بچه متولد بعد از طلاق شرایع فرمودند: « ولو طلقها فاعتدت، ثم جاءت بولد ما بین الفراق إلى أقصى مدة الحمل، لحق به، إذا لم توطأ ولا شبهة » . [1] می فرمایند: اگر مردی زنش را طلاق داد، بعد زن عده نگه داشت و بچه ای بین زمان طلاق و اقصی الحمل، به دنیا آمد، بچه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/15
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:21
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ اختلاف در الحاق اختلاف در الحاق: شرایع می فرماید: «ولو اختلفا فی الدخول، أو فی ولادته، فالقول قول الزوج مع یمینه. ومع الدخول، وانقضاء أقل الحمل، لا یجوز له نفی الولد، لمکان تهمة أمه بالفجور، ولا مع تیقنه. ولو نفاه لم ینتف إلا باللعان». [1] می فرماید: اگر زن و مرد اختلاف در مقاربت کردند و...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/14
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:20
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ الحاق ولد زانی به شوهر بیان شد که اگر بچه ای به دنیا آمد، در صورتی که لعان انجام نشود، این فرزند به زوج ملحق می شود به خاطر روایت پیامبر و اجماع منقول و محصل. حال از این بیان که هم قاعده «الولد للفراش» شامل بحث ما می شود و هم اینکه اجماع منقول و محصل داشتیم و هم اینکه صرف شباهت، باعث...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/13
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:18
- المختار ، تبعا للاصحاب و اعتمادا بالنصوص، عدم لحوق الولد بالزوج عند العلم بفقدان الشرط الاول. 8/11/92 9- المختار ، ایضا تبعا للشهرة العظیمة بل الاجماع بقسمیه علی ما ادعاه الجواهر، عدم لحوق الولد بالزوج، عند العلم بفقد الشرط الثانی –الولادة حیا کاملا قبل اقل الحمل (ستة اشهر)- و لحوقه به عند الاحتمال و الامکان ان...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/12
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:17
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ حکم عدم وجود شرائط لحقوق اگر بچه ای بعد از اقصی الحمل به دنیا آمد، آیا این چه به زوج ملحق می شود؟ جواهر فرمود: «و لایجوز الحاقه بنفسه و الحال هذه» . می فرمایند: برای زوج جایز نیست که ولدی را که بعد از اقصی الحمل به دنیا آمده، به خودش ملحق کند. قواعد هم مثل شرایع فرمود: «لم یجز الحاقه به،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/09
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:15
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ حکم عدم وجود شرائط لحقوق گفتیم که با سه شرط فرزند به شوهر ملحق می شود و در صورت فقدان شروط، فرزند به شوهر ملحق نمی شود. نسبت به فقدان شرط اول بحث بیان شد و گفته شده که اگر شرط اول نبود، فرزند به شوهر ملحق نخواهد شد. اما فقدان شرط دوم (بچه کامل و زنده قبل از شش ماه به دنیا بیاید) : اگر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/08
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:14
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ حکم عدم وجود شرائط لحقوق بحث در این بود که اگر شرط اول وجود نداشت، دلیلی برای الحاق فرزند به شوهر نیست و صاحب جواهر برای این کلام، به اجماع و روایات تمسک کرد. اقول: جواهر فرمود که اجماع به دو قسمش، یعنی هم اجماع منقول و هم اجماع محصل داریم. منظور از اجماع منقول، این است که جواهر از کسانی...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/07
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:13
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ حکم عدم وجود شرائط لحقوق شرایع می فرماید: « فلو لم یدخل بها، لم یلحقه. وکذا لو دخل، وجاءت به لأقل من ستة أشهر، حیا کاملا. وکذا لو اتفقا على انقضاء ما زاد عن تسعة أشهر، أو عشرة من زمان الوطء، أو ثبت ذلک بغیبة متحققة تزید عن أقصى الحمل. ولا یجوز له إلحاقه بنفسه، والحال هذه...». [1] این...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/06
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:11
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در رد ادله کسانی بود که قائل به این بودند که اقصی الحمل یکسال است. در جلسه قبل بعضی از روایات این گروه رد شد و رسیدم به دو روایت آخر که این بود: صحیح عبدالرحمن که می گوید (انتظر بها تسعة اشهر فان ولدت و الا اعتدت بثلاثة اشهر ثم قد بانت منه) ؛ روایت می گوید: عده زنی...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/05
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:09
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بیان شد که برای قول سوم در اقصی الحمل که یک سال بود، دلیلی بیان شد که از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش جنبه نفی داشت و آن این بود که ادله قول اول و دوم ضعیف است. و یک بخش جنبه اثباتی که دلیل بر اثبات این قول است. صاحب جواهر بر هر دو بخش قول سوم اشکال کرد است: اما بخش نفی...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/02
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:08
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در اقوال اقصی الحمل بود که دو قول بیان شد و گفتیم که قول اول از قول دوم اقرب بلکه اقوی است. اما قول سوم (اقصی الحمل یک سال است) : سید مرتضی بر این قول ادعای اجماع کرده است و علامه در مختلف و شهید در مسالک فرموده اند: این قول اقرب به صواب است. امکان دارد دلیل این قول...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/11/01
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:05
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد ادله قول اول که اقصی الحمل نه ماه است بیان شد و تمام شد. اما قول دوم: اقصی الحمل ده ماه است. ایضاح: «و مستند الکل مفهوم الروایات» [1] می فرمایند: مستند هر سه قول در اقصی الحمل، روایات است. جواهر: «و ان حکی عن جماعة الا به «عشرة اشهر» روایة» . [2] می فرمایند: از بعضی...