-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/22
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:17
اصول کلام مرحوم نائینی نقل شد که ایشان فرمودند بر فرض اینکه تعلیل آیه شامل خبر عادل بشود مفهوم آیه این عموم را تخصیص می زند و حاکم بر علت می باشد زیرا مفهوم می گوید خبر عادل در حکم علم می باشد. و فیه اولا: این جواب طبق یک مبنا در حجیت امارات صحیح است یک مسلک این بود که حجیت امارات از باب تتمیم کشف می باشد و آنچه را که...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/21
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:15
شرایع می فرماید: «لو ادعى الأب وجود متبرعة و أنکرت الأم ف القول قول الأب لأنه یدفع عن نفسه وجوب الأجرة على تردد» . [1] می فرماید: اگر پدر ادعا کند که زنی است که حاضر است مجانی به بچه شیر دهد و مادر بچه انکار کند، حرف مرد مقدم است، چون پدر با این ادعا، می خواهد بگوید اجرتی بر گردن من نیست و من بدهکار نیستم و مادر می...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/20
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:14
گفتیم که جواهر می گوید که من مخالفی بر این پیدا نکردم و اجماع محصل و منقول بر این است که مادر در شیردادن از بقیه احق است. اما دلیل اینکه مادر از بقیه برای شیر دادن بچه سزاوارتر است: از قرآن، آیه: «وَ الْوٰالِدٰاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلٰادَهُنّ» . [1] «یرضعن» جمله خبریه است و در مقام طلب آمده و خبری که در مقام انشاء به کار...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/17
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:13
بحث در این بود که آیا می شود بیشتر از 24 ماه به بچه شیر داد یا خیر؟ و اگر می شود محدود به حدی است یا خیر. دو قول بیان شد. اقول: می توان اینگونه گفت که جواهر برای اضافه شدن یک یا دو ماه به رضاع کامل اینگونه معیار دادند: «باعتبار صعوبة فصال الطفل دفعة» یعنی، چون اگر بخواهیم یک دفعه بچه را از شیر بگیریم، شاید سخت باشد،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/16
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:12
بحث در این بود که رضاع کامل 24 ماه است ولی 21 ماه هم جایز است، اما کمتر از 21 ماه بعضی گفتند جایز است و بعضی گفتند جایز نیست. و الحاصل مختار ما هم به تبع شرایع و قواعد قول اول بود. تحریر هم همین را اختیار کرده است: «و لا یجوز أن ینقص عن ذلک مع الإمکان و من غیر ضرورة» . [1] می فرمایند: جایز نیست که شیر دادن اگر امکان...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/15
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:11
شرایع می فرماید: «و نهایة الرضاع حولان و یجوز الاقتصار على أحد و عشرین شهرا و لا یجوز نقصه عن ذلک و لو نقص کان جورا و یجوز الزیادة عن الحولین شهرا و شهرین و لا یجب على الوالد دفع أجرة ما زاد عن حولین » . [1] می فرمایند: اگر کسی بخواهد رضاع را کامل کند باید دو سال شیر دهد و اکتفاع به 21 ماه هم جایز است، اما نباید کمتر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/14
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:10
شرایع می فرماید: «و له استیجارها إذا کانت بائنا و قیل لا یصح ذلک و هی فی حباله و الوجه الجواز» . [1] می فرمایند: مرد می توان زن را اجیر کند تا فرزند را شیر دهد و فرقی نیست که طلاقش داده باشد یا همسرش باشد. بعضی فرموده اند که اگر طلاق داده باشد، می تواند زن را اجاره کند و اگر طلاق نداده است نمی تواند زن را برای شیر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/10
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:08
بحث ما در این بود که اجرت رضاع از اموال بچه داده می شود و یا از اموال پدر بچه؟ گفتیم بحث در دو مقام است، مقام اول در اینکه پدر فوت کرده باشد که گفتیم از مال فرزند داده می شود. مقام دوم: پدر زنده است و بچه هم مالی دارد: در اینکه اجرت را چه کسی باید بدهد، دو قول است و این دو قول از کلام جواهر [1] برداشت می شود: 1-از مال...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/09
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:07
نسبت به وجوب رضاع آیات بیان شد اما روایات. ظاهر روایت این بود که ارضاع بر مادر واجب نیست، چون در روایت آمده: « فَقَالَ لَا تُجْبَرُ الْحُرَّةُ عَلَى رَضَاعِ الْوَلَدِ وَ تُجْبَرُ أُمُ الْوَلَد». [1] بر مادر بچه، ارضاع ولد اجبار نمی شود، اما بر ام ولد، اجبار می شود. خلاصه مطلب این که ظاهر آیات و روایات این است که...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/08
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:05
بحث در این بود که در «ارضعن» که ضمیرش به چه بر می گردد سه قول بود. قول دوم این بود که منظور از این ضمیر، مطلقات هستند و جواهر به این اشاره کرده و می فرماید: «و ان کان مساقهما –آیة «فان ارضعن لکم...» و آیة «و ان تعاسرتم...»- فی المطلقات» [1] سیاق این دو آیه این است که برای مطلقات باشد. بعد ایشان به صاحب ریاض و حدائق...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/07
پنجشنبه 1 خرداد 1393 10:04
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ رضاع بحث در این بود که در آیه شریفه «و الوالدات یرضعن» ضمیر به همه والدات بر می گردد یا به خصوص مطلقات. نظر بعضی از تفاسیر بیان شد. تفسیر کبیر می فرماید: « اعْلَمْ أَنَّ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى: وَالْوالِداتُ ثَلَاثَةَ أَقْوَالٍ الْأَوَّلُ: أَنَّ الْمُرَادَ مِنْهُ مَا أَشْعَرَ ظَاهِرُ...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/06
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:27
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ خلاصه مستحبات در چند جلسه قبل بیان شد که در لواحق ولادت از سه چیز بحث می شود: 1-سنن روز هفتم 2-رضاع 3-حضانت بحث از قسم اول تمام شد. رضاع: شرایع می فرماید: «و أما الرضاع فلا یجب على الأم إرضاع الولد و لها المطالبة بأجرة إرضاعه» . [1] می فرمایند: شیر دادن بر مادر واجب نیست و می تواند...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:26
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ خلاصه مستحبات خلاصه آنچه که در سنن روز هفتم بیان شد: 1-به غیر از اسم گذاری برای بچه، چهار چیز در روز هفتم مستحب است: الف: تراشیدن سر بچه؛ ب: ختنه کردن او؛ ج: سوراخ کردن گوشها؛ د: عقیقه. 18/12/92 2-زمان تراشیدن سر، روز هفتم است و اگر بعد از آن هم شد، زمانش باقی است و گفتیم که اقرب و افضل...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/02
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:24
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه بیان شد که خوردن گوشت عقیقه توسط مادر و پدر و عیالات ایشان، مکروه است و برای خوردن گوشت توسط مادر، کراهت بیشتر است. جواهر درباره نخوردن گوشت توسط مادر از کتاب فقه الرضا نقل می کند: «انها اذا اکلت منها فلا ترضعه». می فرماید: اگر مادر از گوشت عقیقه خورد، گویا که او را اصلا شیر نداده...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/02/01
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:23
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه بحث در عقیقه کردن بود که یکی از مستحبات روز هفتم ولادت بچه است. شرایع می فرماید: «و لو لم یعقّ الوالد استحب للولد ان یعق عن نفسه اذا بلغ» . [1] می فرمایند: اگر پدر فرزند خود را عقیقه نکرد، مستحب است که ولد بعد از بلوغ خودش را عقیقه کند. جواهر می فرماید: «بل لو شک فی ذلک استحب له...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:21
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه بحث در شرایط عقیقه بود که ایا آنچه در قربانی لازم است، آیا در عقیقه هم لازم است. خلاصه فرمایش جواهر این است: جمع بین این دو اقتضاء می کند که شروط قربانی در عقیقه رعایت شود و اگر چه این شروط در عقیقه مثل قربانی تاکید نشده است. لکن: اما لزوم شرایط قربانی مثل سالم بودن حیوان، اگر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/26
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:19
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه صدقه دادن پول عقیقه: شرایع می فرماید: «و لو تصدق بثمنها لم یجز فی القیام بالسنة و لو عجز عنها أخرها حتى یتمکن و لا یسقط الاستحباب» . [1] می فرمایند: اگر به جای اینکه عقیقه کند، کسی پول چیزی را که می خواهد عقیقه کند، صدقه بدهد، کافی از عقیقه و استحباب نیست و اگر این فرد چیزی را پیدا...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/25
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:18
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه بحث در عقیقه بود که عقیقه یکی از کارهایی است که مستحب است در روز هفتم انجام شود. حکم عقیقه: شرایع می فرماید: «و هل تجب العقیقة؟ قیل: نعم و الوجه الاستحباب» . [1] می فرماید: بعضی گفته اند که عقیقه واجب است، اما بهتر این است که گفته شود مستحب است. از عبارت ایشان دو قول استفاده می...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/24
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:17
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ عقیقه عقیقه: در جلسه 1/12/92 بیان شد که در روز هفتم ولادت 4 چیز مستحب است که آخرین آن عقیقه است. شرایع می فرماید: «و اما العقیقة و یستحب ان یعق عن الذکر بذکر و عن الأنثى باثنی» . می فرمایند: مستحب است که اگر مولود پسر بود، گوسفند نر باشد و اگر مولود دختر بود، گوسفند ماده باشد. قواعد هم...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/23
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:15
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ سوراخ کردن گوش و عقیقه بحث در ختان و خفض بود. معلوم شد که مختار ما این است که خفض جواری، مثل ختان پسر موجب سلامتی جاریه است و در حُسن صورت جاریه موثر است و موجب زیادی لذت زوج در هنگام مقاربت خواهد شد. همچنین معلوم شد که اگر خفض کمتر باشد، این آثار در او بیشتر خواهد بود، یعنی صورت زن...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:14
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ ختنه کردن دختر بحث در خفض بود که چند حدیث بیان شد. حدیث بعد: عن وهب عن جعفر عن ابیه عن علی علیه السلام « قَالَ: لَا تُخْفَضُ الْجَارِیَةُ حَتَّى تَبْلُغَ سَبْعَ سِنِینَ» . [1] راوی می گوید حضرت فرمودند: جاریه خفض نمی شود تا اینکه هفت سال او تمام شود. در این روایت می گوید، که استحباب خفض...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/19
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:13
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ ختنه کردن پسر بحث در ختنه کردن فرزند بود. مختار ما به تبع مشهور و عمل به ظاهر نصوص این است که ختنه بر ولی تا زمان بلوغ بچه مستحب است و بعد از بلوغ بر خود بچه ختنه واجب است به خاطر اجماع، ضرورت مذهب و روایات. همچنین بر کافری که مسلمان شود، واجب نفسی است که خودش را اگرچه سنش زیاد باشد،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:12
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ ختنه کردن پسر بحث تا به حال در زمان ختان بود که از اول تولد تا زمان بلوغ بود. اما حکم ختان: بر ولی مستحب است که تا زمان بلوغ بچه خود را ختنه کند و بعد از بلوغ بر خود صبی واجب است که خودش را ختنه کند. شرایع برای وجوب ختنه بر صبی بعد از بلوغ می فرمایند: «و لو بلغ و لم یختن وجب ان یختن...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ93/01/17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:11
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ ختنه کردن پسر بحث در ختنه کردن بود که گفتیم که بحث ما در ختان که مربوط به پسر ها باشد است و در مقام بعد به خبز می پردازیم که ختنه کردن دخترها است. اما نسبت به ختان: نسبت به ختان سه بحث وجود دارد: 1-حد ختنه کردن چه مقدار است؟ 2-زمان ختنه کردن چه وقتی است؟ 3-حکم ختنه کردن چیست؟ اما حد ختنه...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/21
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:10
اصول موضوع: حجیت ظن/خبر واحد/ادله مانعین حجیت خبر واحد در جلسه قبل اشاره کردیم که مرحوم آخوند فرمودند روایات مانعه از حجیت خبر واحد تواتر اجمالی دارند و از مرحوم فیروزآبادی نیز اشکالی را بر کلام مرحوم آخوند در بیان تواتر اجمالی نقل کردیم مرحوم آخوند در جلد دوم نیز در مورد تواتر می فرمایند تواتر سه قسم می باشد لفظی و...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:09
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ لواحق سه دسته از روایات برای صدقه دادن بیان شد که در هر دسته یک فلز خاصی معین شده بود، در یک دسته تخییر بین نقره و طلا و در یک دسته خصوص نقره و در یک دسته خصوص ورق ذکر شده است. نکته: المنجد در معنای ورق می فرماید: «الورق الدراهم المضروبة» معنای ورق، درهمهای رایج است که سکه شده است و...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/19
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:07
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ لواحق بحث در زمان تراشیدن سر بود که دو قول بود، بعضی گفته اند روز هفتم و بعضی گفته اند بعد از روز هفتم هم اشکال ندارد و هر دو قول به روایاتی استدلال کرده اند. اما قول اول: برای این قول به دو روایات استدلال شده است: منها: عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع «قَالَ:...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:06
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ لواحق بحث در احکام ولادت بود که بیان شد که بحث در دو مقام است، مقام اول که سنن ولادت بود تمام شد، حال به مقام دوم می رسیم که لواحق احکام ولادت باشد. شرایع می فرماید: «وأما اللواحق: فثلاثة. سنن الیوم السابع، والرضاع، والحضانة. وسنن الیوم السابع أربع: الحلق والختان، وثقب الأذن، والعقیقة» ....
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:05
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت روایاتی درباره نام گذاری فرزندان بیان شد. حاصل روایات این است که تعیین اسم خوب برای فرزند مستحب است و کاری نیکو است و این تعیین اسم خوب، اولین حقی است که فرزند به گردن والدین دارد و از نظر روایات گذاشتن اسم بد برای فرزندان، مذموم و قبیح بود. همچنین از روایات فهمیده می شود...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/12/14
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 23:03
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ مستحبات ولادت بعض روایاتی که درباره نام گذاری فرزند بود بیان شد اما بقیه روایات: منها: الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِیُّ بِإِسْنَادِهِ فِی صَحِیفَةِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِیِّ ص «قَالَ: إِذَا سَمَّیْتُمُ الْوَلَدَ مُحَمَّداً فَأَکْرِمُوهُ وَ أَوْسِعُوا لَهُ فِی...