-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/30
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:03
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد در جلسه قبل بیان شد که یکی از شرایط الحاق ولد به زوج این است که حمل بیشتر از اقصی الحمل نباشد و در اقصی الحمل چند قول بود. قول اول: اقصی الحمل 9 ماه است. برای این قول به روایاتی استدلال شده که بعضی گفته اند که متواتر یا مستفیضه است. منها: مرسلة عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/25
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:01
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در شرط دوم الحاق ولد به زوج بود که بچه بعد از گذشت شش ماه،متولد شود. آیاتی که دلالت بر این مطلب داشتند را ذکر کردیم. اما روایات: از جمله: منها: الحلبی عن ابی عبدالله علیه السلام « إِذَا کَانَ لِلرَّجُلِ مِنْکُمُ الْجَارِیةُ یطَؤُهَا فَیعْتِقُهَا فَاعْتَدَّتْ وَ...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/24
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 22:00
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد برای الحاق ولد به زوج سه شرط مطرح شد که شرط اول که دخول بود گذشت. اما شرط دوم: شرایط فرمود: «ومضی ستة أشهر من حین الوطء». [1] می فرمایند: از زمان مقاربت اگر شش ماه گذشت و بچه به دنیا آمد، بچه ملحق به زوج است اما اگر زودتر به دنیا بیاد ملحق به زوج نمی شود. قواعد بنا بر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/23
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:59
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در شرائط الحاق ولد بود که شرط اول که دخول بود تمام شد. اما خلاصه شرط اول: 1-شرایع فرمود: در نظر چهارم که احکام اولاد است، بحث در دو قسم است: قسم اول: در الحاق اولاد به زوج. قسم دوم: احکام ولادت.20/9/92 2- موضوع بحث قسم اول، سه چیز است: الف: اولاد زنی که انسان عقد...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/22
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:57
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در این بود که شرط لحوق اولاد به زوج چند چیز می باشد و یکی از آنها دخول است. در جلسه قبل بیان شد که با توجه به لغت و تفاسیر و بعضی از فرمایشات علماء و روایات، می شود ادعا کرد که شرط لحوق اولاد، امکان لحقوق است و نه دخول. همچنین نسبت به الولد للفراش هم توضیحاتی داده...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/21
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:55
موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/ حجیت قول لغوی حجیت قول لغوی بحث در حجیت ظهور یک بحث کبروی است اما بحث در حجیت قول لغوی یک بحث صغری است به این معنا که قول لغوی موجب ظهور کلام می باشد یا نه؟ قهرا این بحث صغرای برای کبرای حجیت ظهور می باشد. عدم ظهور یک کلام ممکن است بخاطر یکی از این سه جهت باشد. 1- احتمال می دهیم این کلام...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:54
موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/خبر متواتر/عدم تواتر قرائات/خلاصه 7- ادله کسانی که قائل به تواتر قرائات بودند تمام نبود. 8- ادله کسانی که قائل به عدم تواتر بودند هشت دلیل بود. 9- در بسیاری از تفاسیر قرائت قراء قسیم قرائت معصومین علیهم السلام واقع شده است. 10- مختار ما این شد که تواتر قرائات مطلقا ثابت نیست تبعا للمشهور و...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:53
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بحث در «الولد للفراش» بود که مطالبی از لغت و تفسیر بیان شد. مستفاد از لغت و تفسیر در این جمله این شد که زوجین علاوه بر اینکه لباس یکدیگر هستند، فرش یکدیگر نیز هستند. پس ما می توانیم بگوئیم: همانطور که در صدق لباس بر زوجین، دخول دخالتی ندارد، همچنین در صدق فراش نیز، دخول...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/16
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:52
موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/عدم تواتر قرائات مقام دوم مقدمه: مقتضای قاعده اولیه در باب تعارض، سقوط هر دو دلیل در مدلول مطابقی می باشد اما نسبت به مدلول التزامی که نفی ثالث باشند حجت است اما متقضای قاعده ثانویه که از روایات استفاده می شود تخییر مطلقا یا تخییر در صورت عدم وجود مرجح است البته این قاعده ثانویه اختصاص به...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/27
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:51
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد بیان شد با چند شرط فرزند به شوهر ملحق می شود که یکی از شروط آن، دخول بود. اما از عبارات بزرگان، استفاده می شود که انزال شرط است نه دخول، حال آیا می توانیم بگوئیم که دخول شرط نیست و انزال شرط است یا خیر؟ قرار شد به روایات مراجعه شود و معلوم شود که چه چیزی شرط است. یکی از...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/26
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:50
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ شروط الحاق اولاد شرط اول که برای الحاق اولاد بود، دخول بود و این جامع بین همه اقوال است. رساله های علماء هم تقریبا همین شرط را ذکر کرده اند و گفته اند که شرط الحاق، دخول است. تحریر الوسیله می فرمایند: «إنما یلحق ما ولدته المرأة بزوجها بشروط: الدخول مع الانزال أو الانزال فی الفرج وحوالیه،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/25
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:48
موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/ خبر متواتر جهت پنجم در تواتر: آیا در تواتر باید مخبرین به تعداد خاصی مانند 5 یا 12 یا 40 یا 70 باشند یا عدد خاصی لازم نیست و همچنین آیا باید مخبرین مذهب خاصی داشته باشند یا نه؟ مثلا اگر مسلمان هم نبودند کفایت می کند؟ و همچنین آیا باید مخبین عادل باشند یا نه؟ و همچنین باید اختلاف در نسب داشته...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/24
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:47
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ الحاق اولاد در جلسه قبل به روایاتی و مقدمه ای اشاره شد. حال آنچه که از روایات بیان می شود این است که در الحاق ولد به شوهر، مقاربت لازم است. و این مطلب از این جملات روایات استفاده می شود: در یکی از روایات این بود «کنتُ اعزل» یعنی من مانع می شوم که انزال در رحم صورت بگیرد، پس معلوم است که...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/23
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:46
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ الحاق اولاد بحث در روایاتی بود که دال بر این بود که فرزند به چه کسی ملحق می شود. سوم: «عَنْ أَبِی مَرْیَمَ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ قَالَ یَوْمَ آتِی فُلَانَةَ أَطْلُبُ وَلَدَهَا فَهِیَ حُرَّةٌ بَعْدَ أَنْ یَأْتِیَهَا أَ لَهُ أَنْ یَأْتِیَهَا وَ لَا...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:37
موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ تقسیم بندی شرایع می فرماید: « النظر الرابع: فی أحکام الأولاد وهی قسمان. الأول: فی إلحاق الأولاد والنظر فی: الزوجات، والموطوءات بالملک،، والموطوءات بالشبهة. الأول: أحکام ولد الموطوءة بالعقد الدائم وهم یلحقون بالزوج بشروط ثلاثة: الدخول. ومضی ستة أشهر من حین الوطء. وإن لا یتجاوز أقصى الوضع،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/19
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:36
موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/وصیت علامه به فرزندش علامه حلی در آخر کتاب قواعد الاحکام وصیتی برای فرزندش فخر المحققین -که در سیزده سالگی به مقام اجتهاد رسیدند- نوشته است در قسمتی از این وصیت آمده است: و علیک بتعظیم الفقهاء و تکریم العلماء، فإنّ رسول اللّٰه صلّى اللّٰه علیه و آله قال: «من أکرم فقیها مسلما لقی اللّٰه تعالى...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:34
موضوع: نظر سوم/ شقاق / خلاصه 12- موضوع پنجم: در مخاطب به «بعث» چند قول است: الف: مخاطب کسی است که از طرف حاکم شرع برای این کار نصب شده است. ب: مخاطب زوجین هستند. ج: مخاطب صلحاء از امت هستند. د: مخاطب زوجین هستند به شرط اینکه حَکمین از بستگانشان باشد. 9/9/92 13- جواهر نسبت به قول دوم که مخاطب به «فابعثوا» زوجین هستند...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:32
موضوع: نظر سوم/ شقاق / مساله دوم بحث در مساله دومی بود که شرایع عنوان کرد که اگر شوهر حقی از حقوق زن را رعایت نکرد و زن مقداری به او داد تا او را طلاق خلع بدهد، صحیح است. حال قواعد و جواهر، برای این حق، قید استحباب را اضافه کرده اند، و ظاهر این است که این قید درست است و حقی که از زن ضایع شده است، از حقوق مستحبه بوده...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/16
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:31
موضوع: نظر سوم/ شقاق / غیبت زوجین در جلسه قبل فرعی که شرایع بیان کرده بود بیان شد و نظر قواعد هم بیان شد و آن این بود که اگر حکمین توافق بر صلح کردند، این صحیح است و لو اینکه زوجین و یا یکی از آنها حضور نداشه باشند. ظاهر قواعد، شرایع و جواهر این است که صحت صلح بین زوجین، متوقف بر حضور آنها نیست. پس اگر حَکمین توافق بر...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/13
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:29
موضوع: نظر سوم/ شقاق / مخاطب «فابعثوا» تذنیب: صاحب جواهر در کتابشان می فرمایند که این حَکمین که برای رفع اختلاف معین شده اند، باید نیتشان را خالص کنند تا موفق در حل اختلاف شوند، عبارت ایشان این است: «وینبغی للحکمین إخلاص النیة فی السعی وقصد الاصلاح فمن حسنت نیته فیما تحراه أصلح الله مسعاه، وکان ذلک سببا لحصول مسعاه،...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/12
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:28
موضوع: نظر سوم/ شقاق / مخاطب «فابعثوا» در جلسه قبل مطالبی از جواهر و مطول نقل شد. حال از آنچه که از مطول نقل شد، استفاده می شود که اگر آنچه در علم معانی بیان شده، رعایت شود و متکلم بر طبق آن حرف بزند، سخنش مطابق با مقتضای حال است و از این قاعده دو مورد خارج شده که در دو جا می توان بر خلاف مقتضای حال حرف زد. یک مورد را...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/10
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:27
موضوع: نظر سوم/ شقاق / مخاطب «فابعثوا» کلام در این بود که مخاطب «فابعثوا» خود زوجین است و جواهر اشکال کرد که این با اختلاف ضمایر در آیات مخالف است و آیه، مقام التفات نیست. در مطول درباره التفات در چند جا بحث شده است. مطول در ابتدا می فرماید: «و هو علم یعرف به احوال اللفظ العربی التی بها یطابق مقتضی الحال و ینحصر فی...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/09
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:25
موضوع: نظر سوم/ شقاق / مخاطب «فابعثوا» بحث در موضوع پنجم بود که چه کسی باید حَکَم را تعیین کند. گفتیم چند قول است، یک قول این بود که حاکم باید این کار را کند. و جواهر هم دلیلی برای این قول ذکر کرد، بعد ایشان فرمود که بعضی از تفاسیر مثل مجمع البیان نیز این قول را می گویند. عبارت مجمع البیان این است: «و اختلف فی المخاطب...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/06
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:23
موضوع: نظر سوم/ شقاق/ حَکَم، حاکم است یا وکیل؟ گفتیم که شرایع چند موضوع اشاره می کند، که به موضوع سوم رسیدیم. موضوع سوم: آیا حَکَمین وکیل هستند یا حاکم؟ شرایع به موضوع سوم اینگونه اشاره می کند: «و هل بعثهما علی سبیل التحکیم او التوکیل الاظهر انه تحکیم». شرایع می فرماید: اظهر این است که حَکَمین به عنوان حاکم هستند. از...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/05
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:22
موضوع: نظر سوم/ شقاق گفتیم برای فهم روایات و آیات باید سه مطلب معلوم شود یکی خوف بود که بیان شد. دوم: مخاطب به امر «فابعثوا» چه کسی است؟ در این موضوع چهار قول وجود دارد: 1-حاکمی که برای این کار تعیین شده است. 2- مخاطب خود زن و مرد هستند که اگر اختلاف بین آنها پیش آمد باید هر کدام یک نفر را به عنوان حَکَم مشخص کنند. 3-...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/04
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:20
موضوع: نظر سوم/ شقاق دیروز عرض شد که شرایع شش موضوع درباره شقاق مطرح کرده و علامه هفت موضوع مطرح کرده و جواهر هشت موضوع را بیان کرده. موضوع اول تعیین معنای لغوی شقاق بود که دیروز بیان شد. موضوع دوم: باید در زمان شقاق دو نفر به عنوان حکم انتخاب شوند تا برای این زن و مرد صلح برقرار شود. دلیل: دلیل هم آیه قرآن است و هم...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:19
موضوع: نظر سوم/ شقاق بحث ما در نظر سوم بود که گفتیم بحث در سه چیز است، قسم، نشوز، و قسم سوم که شقاق است که از امروز بحث می شود. شقاق: شرایع: «وهو فعال من الشق، کأن کل واحد منهما فی شق، فإن کان النشوز منهما، وخشی الشقاق، بعث الحاکم حکما من أهل الزوج، وآخر من أهل المرأة، على الأولى. ولو کان من غیر أهلهما، أو کان أحدهما...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/09/02
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:17
موضوع: نظر سوم/ نشوز/ وظیفه طرف مقابل بحث در نشوز بود که مطالبی از فقهاء نقل شد. و همچنین بیان شد که شرایع، جواهر و قواعد چند موضوع را نسبت به نشوز بیان کرده بودند. حال تحریرالوسیله و منهاج الصالحین مرحوم آقای خویی و منهاج آیت الله سیستانی هم، مطالب جلسه قبل که از شرایع و... نقل کردیم را بیان کرده اند. تحریر الوسیله...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/29
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:15
موضوع: نظر سوم/ نشوز/ وظیفه طرف مقابل بحث در نشوز مرد و زن بود که بعضی کلمات علماء بیان شد و به این بحث رسیدیم که وظیفه طرف مقابل چیست. اما وظیفه طرف مقابل: از کلمات شرایع و قواعد مرحوم علامه استفاده می شود که برای طرف مقابل سه امر جایز است: 1- هنگامی که علائم ظهور نشوز زن ظاهر شود برای مرد جایز است که زن را موعظه کند...
-
درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/08/08
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 21:14
موضوع: نظر سوم/ نشوز/ اقوال گفتیم که در نشوز 5 قول است و آنها را ذکر کردیم. اقول: ظاهر این است که قول اول (نشوز فقط مخصوص مرد است) و دوم (نشوز فقط مخصوص زن است) خالی از مناقشه نیست، چون قول اول با ظاهر آیه «وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ» [1] نمی سازد، چون این آیه می گوید زنهایی که ترس از نشوز آنها است. و قول دوم...